Nieuw: nooit meer handmatig 1.001 data invoeren! 

30 april 2025

Een compleet kassasysteem nóg wat completer uitrusten, dat is de kunst bij SW-Retail. Vandaar dat we voortdurend op zoek zijn naar nieuwe, slimme functies om je kassa te verfijnen of uit te breiden met handige tools. Zo proberen we het leven van winkeliers en eigenaren van een webshop te veraangenamen. Het is de software!

Laatste nieuwe functie: alle productomschrijvingen en artikelinformatie in één keer opnemen als trefzekere databank in je kassasysteem of webshop. Klaar. We hebben het al in huis voor schoenenwinkels, dierenspeciaalzaken en fotografie. Andere branches volgen binnenkort.

Stel, je hebt een schoenenwinkel, of een slijterij. Net wanneer je denkt nu eindelijk alle productinformatie op een rijtje te hebben, komt je leverancier met de zomercollectie, of een reeks speciaalbiertjes uit onverwachte hoek. Allemaal met hun eigen karaktertrekken, etiket, omschrijving, specificaties, maten, duidelijke artikelfoto’s, productcategorie (heren, dames, sandalen, laarzen, sneakers, sport), omschrijving in de webshop die kopers aanspreekt. En voor de verkoop en je eigen voorraadbeheer: unieke barcode en verkoopprijs.

Je bent gewend dat ondernemen in de retail ook zijn schaduwzijden kent, dus geduldig verzamel je iedere keer weer handmatig informatie en beeldmateriaal. In het ergste geval breng je dagen door in een donker magazijn om de nieuwe collectie zelf even op de foto te zetten. Eigenlijk werk voor een professional, maar de bezoekers van je webshop moeten toch even zien wat ze bestellen? Wist je zo’n 80% van onze klanten dit nog op deze manier doet: niet-geautomatiseerd en dus zonde van je dure tijd?

Hoe maak je snel een eind aan dit tijdrovende monnikenwerk, bovendien gevoelig voor fouten en vergissingen die je later weer moet rechtzetten? Niet zo raar dat we van een groep klanten vragen kregen: kan dit echt niet anders?! Gelukkig wel.

Oplossing 1
Je stagiaires strootje laten trekken. Deze bestond al langer.

Iemand moet het doen. Zo’n arme jongen of meisje dacht het vak al doende te leren door schoenen aan te prijzen of een succesvol verkooppraatje met leuke klanten te oefenen. De verliezer van het strootje trekken moet daar nog even geduld voor opbrengen, want hij of zij verdwijnt eerst een paar dagen met een kladblok of tablet tussen de dozen. Komend najaar opnieuw, als de nieuwe wintercollectie binnenkomt.

Tip: nooit zelf meedoen met strootje trekken, daarvoor ben je simpelweg te duur!

Mogelijkheid 2
Zelf de markt afspeuren voor (duur) betaalde schijnoplossingen

Ga je op zoek, dan vind je al snel de betaalde dienst EDI of EDI koppeling en EDI provider. Dat staat voor Electronic Data Exchange. Claim: je gaat tijd besparen bij het up-to-date houden van je productinformatie. Onze software experts zouden zeggen: dit systeem leest de her en der verspreide informatie ‘auto-magisch’ voor je in. Onderling vinden ze het – als ze eerlijk zijn – eigenlijk een ‘systeem gesmeed door elven bij maanlicht’. Dat is vakjargon (programmeurshumor) voor houtje-touwtje maaksels die op de leek de indruk van feilloze tovenarij maken. Niet meer van deze tijd, veel gedoe, bovendien best duur! Lang niet zo solide, eigenlijk achterhaald en soms een drama voor de eindgebruiker.

Voor wie wil, ondersteunen we deze ‘omweg via een tussenpartij’ bij SW-Retail ook wel, al waarschuwen we dan altijd wel voor het nadeel van werken via veel schakels.

Nieuw als oplossing 3
Een eigen SW-platform waar leveranciers maar wat graag op aansluiten.

Die leveranciers leveren rechtstreeks productgegevens en beeldmateriaal aan, die wij dan weer door kunnen distribueren naar onze kassasystemen. Niks magisch aan, gewoon goed werkende software. Het is er al voor schoenen, dierenspeciaalzaken, fotografiezaken. Blijf ons volgen voor meer soorten winkels en webshops.

Het mes snijdt aan twee kanten: merken en leveranciers doen er graag aan mee, omdat ze zo realtime inzicht krijgen in de verkoopdata van de gebruikers van onze kassa’s: de winkeliers. Daar is bij die merken veel behoefte aan. Zie ook onze bijdrage over de opkomst van Retailmedia. Voor winkeliers geldt: zo hebben ze het juiste assortiment tot hun beschikking, inclusief goede productomschrijving. Wat weer leidt tot nieuwe verkopen en tevreden klanten, die weten wat ze meenemen of bestellen. Als een leverancier aansluit op dit ‘interne’ systeem, kost ze dat niets. SW-Retail regelt de hele tussentijdse of periodieke import van de juiste data!

Wat merk je ervan in de winkel?

De aangesloten ondernemers, die al kozen voor een SW-Retail kassasysteem, krijgen de (nieuwe) productinformatie geautomatiseerd aangeleverd. Dus nooit meer zelf gegevens intypen of ander tijdrovend gedoe. Eenvoudig te personaliseren met eigen opties. Bijvoorbeeld alle productgegevens in één keer inlezen en voorlopig nog niet updaten. Of juist wél altijd updaten. Of de tussenweg: bepaalde gemarkeerde velden maar één keer updaten, of juist daar altijd de update van de leverancier volgen behalve als je het tussentijds al aangepast hebt naar eigen smaak. Met die laatste optie houd je goed zicht op bijvoorbeeld de verkoopprijs bij jou in de zaak, zodat die niet automatisch ‘per ongeluk’ ineens overschreden wordt. Zo zijn er een hele reeks velden met keuzemogelijkheden.

Niet ingewikkeld, we leggen het je graag even uit.

Je hebt er geen nieuwe apparatuur voor nodig, het zit al in je kassa. Dat is het mooie. Maak zelf een selectie welke artikelen je meteen al wilt invoeren. Klaar. Sterker nog: scan je vanaf nu een (nieuw) product in je winkel of webshop met de handscanner, en het staat nog niet in het systeem met de eigen, unieke omschrijving of barcode, dan ‘kijkt’ het systeem ‘onderwater’ in de databank van de leverancier. Bestaat het daar wel, dan wordt die informatie meteen opgehaald zodat je die vanaf nu beschikbaar hebt. Tada! Ook weer: geen tovenarij, gewoon slimme software.

Proberen?

Een kleine groep vooruitstrevende winkeliers doet het al op deze manier. Probeer het zelf. Vraag onze afdeling Verkoop wanneer deze totaaloplossing beschikbaar is voor de leveranciers in jouw branche.

 

Lees ook...

WETEN WAT ONZE OPLOSSINGEN SPECIFIEK VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN?
Laat een bericht achter via onderstaand formulier, dan neemt Gerben zo snel mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bel mij terug

Laat hier jouw telefoonnummer en bericht achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte van de laatste retail automatisering trends!

Schrijf je hieronder in!