Veel winkeliers schuiven het overstappen van kassasysteem het liefst zo lang mogelijk voor zich uit. Begrijpelijk. Want wat als de winkel stilvalt? Wat gebeurt er met al je data? Hoeveel tijd gaat het je kosten? Toch zijn het juist díe ondernemers die achteraf zeggen: “Had ik dit maar eerder gedaan.”
Jolanda maakte een paar jaar geleden de overstap van het speciaal onderwijs naar de winkel. Zonder ervaring met kassasystemen vond ze het best spannend. “Ik werkte hiervoor als docent, dus had weinig verstand van retail,” Lachend vertelt ze: “Maar als ík met het kassasysteem kan werken, dan kan iedereen het!”
Als ik ermee kan werken, dan kan iedereen het
Samen met haar man runt ze De Voetspecialist: een winkel met herstelschoenen en barefootschoenen, verbonden aan twee praktijklocaties waar de schoenen ook geadviseerd worden. Klanten komen uit het hele land voor deskundig advies én passend schoeisel.
Waarom overstappen?
Voorheen werkte De Voetspecialist met een kassasysteem dat niet aansloot bij hun wensen. “We gebruikten MyPOS, maar dat verliep niet soepel,” zegt Jolanda. “Het was heel moeilijk om uit te zoeken hoe iets werkt, als je tegen problemen aanliep kreeg je moeilijk contact.
Het voelde afstandelijk, onpersoonlijk. En áls je al contact kreeg, was dat via een Engelstalige chatbot. Heel frustrerend. We zochten daarom een kassasysteem, passend bij onze soort retail mét persoonlijk contact.”
Soepel en goed begeleid
De overstap naar SW-Retail verliep opvallend soepel. “We zijn goed geholpen, en het systeem werkt duidelijk en overzichtelijk. Dankzij het trainingscentrum, de video’s en handleidingen kun je alles in je eigen tempo leren. Als je iets niet weet, kun je het rustig nalezen of een instructievideo kijken. Dat werkt superfijn.
Kom je er echt niet uit? Dan krijg je snel persoonlijk hulp. Bij SW-Retail weten ze wie je bent, ze kennen je bedrijf en zijn vaak al voorbereid op je vraag. Daarom is het makkelijk schakelen en ben je echt een team.
Ik moet zeggen vaak is het niet nodig hoor: maar mijn man vindt het ook leuk om alles precies uit te zoeken en van elke functie te weten hoe het werkt. Het is voor hem ook een soort hobby.”
Wat merken jullie in het dagelijks werk?
“In het begin was het rustig, dus konden we even wennen aan het werken in een nieuw systeem. Al ging de overstap heel soepel, achteraf niet iets om tegen op te zien. Alles werd juist een stuk meer helder en overzichtelijk. Nu het drukker wordt, merken we hoe soepel alles verloopt. Het voorraadbeheer is overzichtelijk, scannen gaat makkelijk. Als er iets niet klopt – bijvoorbeeld bij pinbetalingen en contantbetalingen tegelijk – is dat zo opgelost.
Laatst wilde ik een klant geld terugstorten via Pay.nl maar kwam ik er niet uit. Omdat je dan supersnel contact hebt is het voor de klant ook niet vervelend om heel kort maar te wachten. Wat bleek? Er stond niet genoeg geld op ons account omdat elke dag dit bedrag overgemaakt wordt naar onze eigen rekening, nou ja dat soort dingen moet je gewoon net even weten.”
Het verschil zit in het persoonlijke contact
Wat Jolanda meest waardeert? “De betrokkenheid! Bij SW-Retail kennen ze niet alleen je naam, maar weten ze ook wat je eerder hebt gevraagd. En je wordt teruggebeld als iets niet duidelijk is! Je voelt je geen nummer.”
Dat staat in schril contrast met eerdere ervaringen. “Eerder had ik het gevoel dat het ze niet echt iets kon schelen als het niet werkte. Bij SW-Retail merk je gewoon: ze hebben liefde voor hun werk en passie voor hun klanten. Dat maakt zó veel verschil. Dat is ook wat wij belangrijk vinden in ons eigen bedrijf. Heel fijn dat we nu samenwerken met een bedrijf wat dezelfde passie heeft, maar dan weer voor hun eigen vakgebied. Dat merk je aan alles.”
Zou je het anderen aanraden?
“Zeker. Voor kleine én grote bedrijven is het denk ik fijn als het contact persoonlijk is. Je bent gewoon weer sneller op weg, klanten hoeven niet lang te wachten en vooral de duidelijke instructievideo’s maken het systeem erg overzichtelijk. En dat overstappen? Dat viel reuze mee.”
Ze lacht: “We bellen nog wel eens met een vraag, dus ik zeg weleens: ‘Worden jullie al gek van ons?’ Maar het contact blijft vriendelijk en betrokken. En het systeem? Bevalt ontzettend goed, het werkt snel, is duidelijk, overzichtelijk en mocht je toch hulp nodig hebben: betrokken personeel helpt je altijd zo weer op weg, bij welk probleem dan ook!”
Overstappen naar een nieuw kassasysteem? Wij regelen de overstap voor je — snel, eenvoudig en zonder extra werk. Neem contact op via: 0528- 200027 of kijk op www.swretail.nl.