Zo helpt het SW-Retail kassasysteem bij het voorspellen van winkeltrends!

26 september 2024

We noemen het niet voor niets een alles-in-één kassasysteem. Het grootste verschil met de ‘domme’ kassa van vroeger, die alleen (contant) geld kon tellen: je kunt er veel meer mee dan alleen afrekenen of de dagopbrengst tellen. Omdat het een compleet kassasysteem is, met ‘onder de motorkap’ slimme automatiseringssoftware, heb je ook de mogelijkheid om waardevolle gegevens te bewaren. Bijvoorbeeld: wat hebben we de afgelopen maanden het meest verkocht – en wat zegt dat over de komende maanden? Zo krijg je vanzelf meer inzicht en overzicht. Ondernemen is vooruitzien, toch? Je kassa denkt met je mee.

Data verzamelen: wat willen klanten van je winkel?

Wat je ook verkoopt, in welke retail branche dan ook, mode, kaas, bloemen, succesvol ondernemen betekent: op tijd inschatten wat je klanten willen. En wat niet. Niemand is gebaat bij ‘winkeldochters’ die in de schappen blijven liggen. Of erger nog: een plotseling tekort aan de artikelen die hard lopen. Dankzij onze automatiseringssoftware is de handige koppeling van het kassasysteem aan webshop of voorraad niet waar het stopt. Je verzamelt bij het afrekenen in één moeite door data. Ook wel het ‘moderne goud’! Met die historische gegevens draai je van tijd tot tijd een rapport uit, om op je gemak te analyseren. Wat deed het ook weer zo goed in de ‘stille’ maand januari? Hoe verandert koopgedrag in het voorjaar? Wat is de volgende keer toch een beter moment voor een zomerse Sale?

Je kassasysteem als geduldige inkoopassistent!

De volgende stap: je inkoopstrategie verbeteren. Grote winkelketens met meerdere vestigingen (boekwinkels, slijterijen, warenhuizen als de HEMA) hebben er speciaal een trendwatcher voor in dienst. Of erger nog: een duur, extern onderzoeksinstituut. Niet alleen om na te denken over koopgedrag en winkelinrichting in het algemeen, ook om in detail de diepte in te gaan. Door een prognose te maken op basis van aantallen. Voorkeuren van consumenten, aankoopfrequentie, beschikbaarheid van producten, dat soort dingen. Per kalenderjaar of per seizoen. Waarom? Overtollige voorraad is duur. Een tekort aan gewilde artikelen is sowieso een grote teleurstelling, zowel voor jou als voor je (trouwe) klanten. Zeker bij online aankopen is dit belangrijke voorkennis; je bent er immers niet persoonlijk bij en klanten gaan online gemakkelijk door naar de volgende webshop, waar ze wél vinden wat ze zochten. Al dit soort kennis is een must, als je je winkel wilt laten floreren – of zelfs groeien!

Overzicht + Inzicht = Kassa!

Je zocht in de eerste plaats een probleemloos, gebruiksvriendelijk kassasysteem om zonder tijdverlies en foutloos de betalingen in je winkel mogelijk te maken, op een eigentijdse manier. Dit soort ‘nevenfuncties’ (rapportages, analyses) zijn misschien nog wel belangrijker. Afrekenen en voorraad inzien lukt iedereen wel min of meer, op een doordachte manier inspelen op winkeltrends gaat een paar stappen verder. Dat lukt alleen met de steun van beproefde automatiseringssoftware, zoals die van SW-Retail.

Fingerspitzengefühl

Bedenk wel: automatiseringssoftware is neutraal, heeft geen mening en doet geen aanbevelingen. Daarvoor moet je nog steeds zelf een inschatting maken op basis van de analyse van de droge, opgeslagen gegevens. Met andere woorden: als winkelier heb je nog steeds baat bij ‘ouderwets’ Fingerspitzengefühl. Je kunt je onderbuikgevoelens nu alleen toetsen aan harde feiten!

Zo ga je verstandiger ondernemen!

Data verzamelen in tussentijdse rapportages heeft niet direct iets te maken met een eventuele schending van de privacy van je klanten. Het gaat bij deze software van ons kassasysteem in de eerste plaats om algemene kennis. Dat kan ook heel goed geanonimiseerd, dus zonder herkenbare koppeling met adresgegevens of aankoopbedrag van de bezoekers van je winkel.

Ook belangstelling voor werken met gepersonaliseerde kortingskaarten of klantenkaarten? Zodat je gerichte acties discreet kunt communiceren met je klanten? Vraag naar de mogelijkheden om je basic kassasysteem uit te breiden met meer nuttige tools.

Benieuwd naar de specifieke eisen en aandachtspunten voor bijvoorbeeld een multifiliaal?
Neem dan contact met ons op.

Lees ook...

WETEN WAT ONZE OPLOSSINGEN SPECIFIEK VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN?
Laat een bericht achter via onderstaand formulier, dan neemt Gerben zo snel mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bel mij terug

Laat hier jouw telefoonnummer en bericht achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.