Verkopen via online platforms: zinvol of niet?

30 oktober 2024

Als retailer denk je vast wel eens na over deze vraag: “Moet ik mijn producten ook aanbieden op online platforms?” Logisch dat deze gedachte een keer op popt. In de digitale wereld van nu spelen nou eenmaal online verkoopplatforms een steeds grotere rol. Voor veel retailers is het daarom verleidelijk om producten ook op deze manier aan te bieden. Maar is het eigenlijk zinvol? Ontdek de voordelen en nadelen. Zo ontwikkel je de beste strategie, speciaal voor jouw winkel.

Hoe bereik ik mijn klant?

De keuze is reuze. Bol.com, Zalando, Amazon. Het online aanbod in winkelautomatisering is groot. Maar voordat je kiest óf het bij je winkel past en welk platform dan geschikt is, is het belangrijk om duidelijk te weten wie je doelgroep is. Waar bevindt jouw klant zich online? Op welke websites winkelen ze het liefst? Het kennen van je doelgroep helpt. Niet alleen bij het kiezen van het juiste platform. Maar ook bij het ontwikkelen van een gerichte strategie om je doelgroep effectief te bereiken én aan te spreken. Door goed te onderzoeken waar jouw klant zich bevindt, kun je een gerichte keuze maken. Eentje die je zichtbaarheid én winstgevendheid vergroot.

Wat zijn de voordelen?

Een van de grootste voordelen van verkopen via platforms is het enorme bereik dat je krijgt. Bedrijven zoals Bol.com en Amazon hebben miljoenen maandelijkse bezoekers, waardoor je in aanraking komt met klanten die je via je eigen fysieke winkel of webshop misschien niet zou bereiken. En handig: online platforms bieden ondernemers een betrouwbare infrastructuur door zaken zoals betalingen en verzendingen te verzorgen. Dit neemt een groot deel van de operationele zorgen weg. Zo kun jij je richten op andere belangrijke aspecten van je bedrijf, zoals bijvoorbeeld verkoop en marketing.

En de nadelen?

Aan de andere kant brengen deze platforms ook uitdagingen met zich mee. Een van de grootste nadelen is de hoge commissie die ze vaak vragen, wat je winstmarge flink kan verkleinen. Bovendien concurreer je direct met andere aanbieders op hetzelfde platform, dit geeft ook een druk op de prijs. Om concurrerend te blijven kan het betekenen dat je prijzen daarom moet verlagen. Daarnaast is er altijd het risico van afhankelijkheid: als een platform zijn regels aanpast, kan dat grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Denk aan het verminderen van advertenties of het aanpassen van algoritmes. Iets waar jij als ondernemer geen invloed op hebt, maar wat wel kan zorgen voor een daling in de verkoop.

Ken je bedrijf

Hoe kies je nou de juiste strategie voor jouw bedrijf? Door allereerst de unieke situatie van jouw winkel te begrijpen. Want of platforms bijdragen aan jouw zichtbaarheid én winstgevendheid, hangt af van het type bedrijf en de producten die je aanbiedt. Voor kleinere bedrijven of startups kan een Bol.com of Zalando een effectieve manier zijn om klanten te bereiken, zonder grote marketinguitgaven. Voor gevestigde bedrijven is het weer handig om platforms als aanvulling op hun eigen webshop te gebruiken. Sommige bedrijven vinden daarom dat een combinatie de beste balans biedt.

Wij denken mee met jouw winkel!

Ons kassasysteem biedt naadloze verbindingen met verkoopplatforms zoals Bol.com, Amazon en Zalando. Hierdoor kun je eenvoudig uitbreiden naar meerdere kanalen. Dankzij de integraties worden productinformatie, voorraad en bestellingen automatisch gesynchroniseerd. Dit bespaart niet alleen tijd en handmatige handelingen, maar het maakt ook het beheer van je online verkopen overzichtelijker en efficiënter. Meer ruimte om je te richten op groei en strategie dus! Onze koppelingen helpen zo om bedrijfsprocessen te automatiseren en kosten te besparen. Dus loop jij rond met de vraag of verkopen via online platforms iets voor jou is? Wij denken graag met je mee, om de juiste oplossing voor jouw winkel te vinden.

Lees meer hier meer over onze koppelingen.

Lees ook...

WETEN WAT ONZE OPLOSSINGEN SPECIFIEK VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN?
Laat een bericht achter via onderstaand formulier, dan neemt Gerben zo snel mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bel mij terug

Laat hier jouw telefoonnummer en bericht achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.