5 tips om je voorraadbeheer te verbeteren

Wordt je voorraad alsmaar groter en zie je door de bomen het bos niet meer? Dat ene product zou ergens in je voorraad moeten liggen, maar waar? Zijn er bestellingen gedaan, maar is je nieuwe voorraad nog niet binnen? Herkenbare situaties? Ervoor zorgen dat alles rondom je voorraad op orde is, kan een frustrerend klusje zijn. En iets waar je waarschijnlijk niet teveel tijd aan wilt besteden. Daarom hebben wij een aantal tips voor je waarmee jij je voorraadbeheer kunt verbeteren.

Zorg voor gestructureerde en overzichtelijke opslag

Hoe staat het met de structuur en overzicht van je voorraad? Producten kwijt zijn of niet weten hoeveel voorraad je hebt, kan funest zijn voor je winkel en/of webshop. Grote kans dat je hierdoor namelijk klanten moet teleurstellen, waardoor die mogelijk uitwijken naar een andere leverancier. Geef dus elk product een eigen locatie op jouw plek van opslag en noteer dit ook in je administratie. Zo weet je meteen waar je moet kijken en heb je direct inzichtelijk hoeveel voorraad er nog is. Door dit goed bij te houden, bewaar je het overzicht op je voorraad. Een gemakkelijk eerste punt om je voorraadbeheer te verbeteren.

Al eens over een voorraadbeheersysteem nagedacht?

Maak je nog gebruik van papieren of handmatig ingevulde documenten? Hoogste tijd om hiervan af te stappen! Digitaal gaan is in ieder geval een goed idee, maar door bijvoorbeeld te automatiseren met een voorraadbeheersysteem zal je helemaal grote stappen kunnen zetten. Inkoop en verkoop worden direct automatisch verwerkt in je cijfers, waardoor je voorraad altijd up-to-date is. Tel af en toe wel je voorraad fysiek na om er zeker van te zijn dat er geen voorraadverschil is. Op verspilling, schade of diefstal kan een systeem namelijk niet controleren.

Hoeveel producten heb je op voorraad?

Natuurlijk wil je altijd genoeg voorraad hebben om te kunnen leveren aan klanten. Daarnaast wil je ook zo min mogelijk producten moeten opslaan, want dat kost ruimte en geld. Dit evenwicht is soms lastig te vinden en hangt ook af van de servicegraad die jij aanhoudt. Hiervoor zou je jezelf een aantal vragen kunnen stellen om eventueel je voorraad op aan te passen. Het ene product wil je hoe dan ook altijd kunnen leveren, terwijl bij andere een kleine wachttijd minder erg is. Het formaat van je producten is in deze berekening ook van belang. Eén stuks van een groot product kan meer ruimte innemen dan honderd stuks van een klein product.

Evalueer leveranciers en zorg voor back-up

Ben je nog blij met de leveranciers waar je nu inkoopt? Soms ontstaan problemen met je voorraad niet door jouzelf, maar door je leverancier. En ook hiermee kun jij je voorraadbeheer verbeteren. Komen producten aan op de afgesproken leverdatum? Kloppen de hoeveelheden? En in welke conditie worden ze geleverd? Wanneer er hierin iets misgaat, krijg jij gaten in je voorraad die weer invloed hebben op je verkoop. Het is uiteraard goed om bij problemen eerst in gesprek te gaan met een leverancier voor een oplossing. Zorg echter altijd dat je back-up leveranciers op het oog hebt. Het kan zomaar voorkomen dat je leverancier ineens niet meer in staat is te leveren en dan ben jij je inkoopadres kwijt. Met een back-up leverancier heb je dit direct opgelost!

Laat geen artikelen verstoffen in je opslag

Verdwijnen er producten onder een laag stof omdat je ze maar niet kwijt raakt? Zonde, want zo leveren ze je geen winst op, maar juist verlies. De ruimte in jouw opslag kan namelijk beter benut worden voor producten die wel populair zijn. Ga dus goed na of je deze producten wilt blijven verkopen of dat je ze misschien definitief uit je assortiment moet halen. Hoe tof jij de producten zelf ook vindt, als ze niet verkopen is het beter om ermee te stoppen. Je kunt proberen ze door middel van afprijzingen toch kwijt te raken, maar ook acties als een gratis product bij een bepaalde aankoop zijn interessant.

Zo hebben we een aantal punten genoemd waarmee jij hopelijk je voorraadbeheer kunt verbeteren. Belangrijk hierbij is dat je jezelf vragen blijft stellen en blijft nadenken over hoe je jouw processen kunt verbeteren. Dan zul je er het meeste voordeel uit halen!