Hoe goed voorraadbeheer kan leiden tot meer winst

Huh, meer winst boeken door je voorraadbeheer goed in te steken? Hoe zit dat? In een andere blog gaven we al tips over hoe je jouw voorraadbeheer kunt verbeteren. Naast dat het je structuur en overzicht oplevert, kan goed voorraadbeheer echter ook meer winst opleveren. Vooral wanneer je gebruik maakt van een voorraadbeheersysteem die je automatische inzichten geeft in je verkoopcijfers.

In een gesprek over winst gaat het al gauw over de inkoop- en verkoopprijs van producten, oftewel marges. Niet vreemd, aangezien je daar het meest zichtbaar de winst ziet verschijnen. Er valt echter ook genoeg te halen op andere vlakken, zoals je voorraad en voorraadbeheer.

Beperk kosten en verlies door opslag

Voor het opslaan van voorraad heb je ruimte nodig. Heb je die niet thuis, dan ben je waarschijnlijk kosten kwijt aan het huren van een ruimte. En hoe meer voorraad, hoe meer ruimte je nodig hebt, hoe meer het je zal kosten. Geen voorraad betekent geen kosten, maar je wilt natuurlijk wel kunnen leveren met een zo hoog mogelijke servicegraad. Voor dit punt is het dus op zoek gaan naar het juiste evenwicht, wat voor jou werkt. Bij weinig voorraad heb je namelijk weer kans op backorders, die op hun beurt ook tijd en geld kosten. Zo kun je dus al door goed op te letten met voorraadbeheer winst behalen.

Een andere reden om niet teveel voorraad op te slaan, is omdat je eigen kapitaal erin vast zit. Dit kun je dan niet op andere plekken investeren voor meer rendement. Je kunt dus wel voorraad inkopen, maar probeer het zo te berekenen dat het weer snel verkocht wordt. Daar komt ook het punt van incourante producten om de hoek kijken. Als een product niet in trek is, blijft het bij jou liggen. Soms is het dan beter om standaard een ‘nee’ te verkopen bij de weinige vraag die er wel is, in plaats van veel kosten kwijt te zijn aan langdurige opslag.

Houd rekening met invloeden van buitenaf

Het voorkomen van incourante producten kun je sowieso doen door te letten op seizoenen en trends. Iets wat nu verkoopt als een malle, kan over een paar maanden totaal niet meer in de mode zijn. En is het hartje zomer, dan zal je een winterjas niet snel verkopen. Pas hier dus je inkoop op aan. Verkoop je alles of zoveel mogelijk binnen het seizoen, hoef je niet noodgedwongen acties te bedenken of producten met een negatieve waarde te verkopen.

Iets anders waar je niets meer aan kunt doen als je al voorraad hebt ingekocht, is een verlaagde inkoopprijs. Concurrenten kunnen zo tegen een lagere prijs dezelfde producten inkopen en verkopen. Je kunt jouw producten toch tegen een hogere prijs aanbieden, maar eigenlijk weet je dan van tevoren al dat klanten sneller zullen kiezen voor een concurrent. Verlaag je echter de prijs, ben jij je marge kwijt en boek je minder winst. Probeer dus zo kort mogelijk voorraad op te slaan en door middel van je voorraadbeheer winst te boeken.

Ook in je eigen verkoopcijfers kun je trends ontdekken. Een goed voorraadbeheersysteem levert je deze cijfers automatisch. Sommige producten worden meer verkocht dan andere, bepaalde merken zijn erg in trek of standaard doet die ene klant om de zoveel maanden een grote bestelling. Dit zijn allemaal variabelen aan de hand waarvan jij weer efficiënter inkopen kunt doen.

Inzicht in je verkoopcijfers geeft ook input voor je marketing. Je best verkochte artikelen kun je als populair uitlichten. Daarnaast kun je ook juist producten die minder goed verkopen een prominentere plek geven in je winkel of op je website. Zo kun je met specifiekere targets marketing inzetten en hopelijk je verkoop een boost geven.

Je ziet het, winst behalen kan op meer manieren dan door te spelen met je marges. Had jij nog niet aan deze punten gedacht, om met goed voorraadbeheer winst te boeken? Tijd voor actie!