Voorbeeld SEO do's: gegevens van verkeer naar een webshop in Google Search Console

5 SEO do’s voor jouw webshop: dit moet je wel doen!

22 januari 2021

Tada, daar is je webshop! Helemaal mooi gemaakt in jouw huisstijl, met prachtige afbeeldingen en de producten waar je trots op bent. Kom maar op met al die bestellingen! Of gaat dat toch niet zo gemakkelijk als je had gedacht? Je wil natuurlijk dat jouw webshop zoveel mogelijk in Google wordt gevonden, zodat je ook lekker veel klanten krijgt. Wat je hier allemaal voor kunt doen, valt samen te vatten onder zoekmachineoptimalisatie. Meestal gebruiken we hiervoor de kortere Engelse afkorting SEO, oftewel search engine optimization. Er zijn hele afdelingen en zelfs bedrijven die zich hierin specialiseren. Jij als webshop eigenaar hebt daar natuurlijk minder tijd en geld voor. Maar niet getreurd: ook met een aantal eenvoudigere SEO do’s wordt jouw webshop veel beter gevonden!

1 Voorkom zware afbeeldingen voor een snellere laadtijd

Natuurlijk wil jij je producten zoveel mogelijk ook in beeld aan je klanten laten zien. Dat is zeker goed! Maar: let wel op dat die afbeeldingen niet te groot zijn. En dan hebben we het niet per se over de grootte qua afmetingen, maar over de grootte van het bestand in bytes. Hoe groter, hoe langer het namelijk duurt voordat een pagina in je webshop is geladen. En daar houden jouw bezoekers, maar ook Google niet van. Dit kun je voorkomen door je afbeeldingen te comprimeren. Hiermee verklein je de bestandsgrootte, wat doorgaans gewoon lukt zonder kwaliteitsverlies. Je kunt dit doen via bijvoorbeeld Adobe Photoshop, maar online vind je hier ook allerlei hulpmiddelen voor, zoals Compress JPEG.

2 Zorg dat jouw URL’s zoekmachinevriendelijk zijn

Lange URL’s met allerlei cijfers en tekens trekken gebruikers niet direct aan om erop te klikken. Zorg er dus voor dat ook uit de URL duidelijk wordt waar je iemand naartoe leidt in je webshop. Hierdoor krijgt jouw webshop een duidelijkere navigatie en kan een zoekmachine de URL’s ook beter indexeren. Verwerk er in ieder geval het belangrijkste zoekwoord van de pagina in. Zo geef je jouw bezoekers direct meer informatie in plaats van iets zoals het artikelnummer dat ze niets zegt. Bijvoorbeeld voor een categorie van een kledingwinkel: www.jouwwebshop.nl/heren/, of per product: www.jouwwebshop.nl/product-naam/. Dat is duidelijker en ziet er mooier uit dan: www.jouwwebshop.nl/merk-8-artikel%634lz-rood-M-categorie-seizoen/AWZ50/. Of niet?

3 Beantwoord vragen op je website via FAQ’s

Zoekopdrachten die in Google worden ingetikt bestaan steeds vaker niet alleen uit losse woorden, maar ook uit complete vragen. Google springt daar handig op in door in de zoekresultaten al direct vraag en antwoord te tonen, met natuurlijk een link waar die informatie vandaan komt. Probeer dus jouw informatie over bijvoorbeeld bestellen en verzenden in vraag-antwoord vorm (frequently asked questions, FAQ’s) in jouw webshop te verwerken. En houd eens in de gaten met wat voor vragen jouw klanten bij de klantenservice komen! Wie weet doe je inspiratie op voor meer belangrijke informatie voor op je website.

Google kijkt ook naar de hoeveelheid kwalitatieve links vanaf andere plekken naar jouw webshop. Hoe meer relevante links, hoe meer je aan Google laat zien dat jouw webshop belangrijk is. Ben je zelf ook actief op sociale media? Eén van de SEO do’s is dan vooral een link naar je webshop toevoegen, zo heb je al een goed begin van je linkbuilding. Let wel op dat je geen links “koopt” of vanaf allerlei dubieuze websites naar je webshop linkt, want dat heeft juist weer negatieve gevolgen. En: link niet alleen naar je homepage, maar ook bijvoorbeeld naar je verschillende productcategorieën of kortingsacties.

5 Zet in op je lokale vindbaarheid

Heb je ook een fysieke locatie? Probeer dan je content ook daarop te optimaliseren. Wat hierbij goed kan helpen is het maken van een Google Mijn bedrijf-pagina. Gebruikers zetten bijvoorbeeld direct in hun zoekopdracht een plaatsnaam erbij. Het meeste verkeer komt ook nog eens vanaf mobiel, waarop de locatie meestal wordt bijgehouden. Google zal dan onder andere de dichtstbijzijnde locaties voor de zoekopdracht tonen, compleet met Google Maps erbij. En daar wil jij natuurlijk tussen staan!

En, waren dit al SEO do’s waar je mee bezig was of kun je nog een hele vertaalslag maken? Wij wensen je in ieder geval heel veel succes! Ben je nog op zoek naar een systeem om je webshop te beginnen? Neem dan eens een kijkje bij onze webshop software.

P.S.: Wil je graag nog meer van jouw SEO verbeteren? Lees dan ook eens deze 5 SEO don’ts voor jouw webshop: dit moet je niet doen!

Lees ook...

WETEN WAT ONZE OPLOSSINGEN SPECIFIEK VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN?
Laat een bericht achter via onderstaand formulier, dan neemt Gerben zo snel mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bel mij terug

Laat hier jouw telefoonnummer en bericht achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.