Omnichannel. Iedereen heeft het erover. Winkel en webshop. Offline en online. Vandaag besteld, morgen in huis. Als ondernemer moet je mee, anders overleef je het niet. Zoveel is duidelijk. Maar hoe je precies een consistente klantbeleving creëert, dat blijft vaak nogal vaag.

Wat is omnichannel?

Letterlijk vertaald betekent omnichannel ‘alle kanalen’. Toch is het niet genoeg om op alle kanalen aanwezig te zijn. Het gaat erom dat al jouw (potentiële) klanten overal dezelfde beleving hebben.

Met een omnichannel kan jij kan alle kanalen zoals; Facebook, Instagram, Bol, Amazon etc bedienen vanaf één platform. Met omnichannel gaat het niet meer alleen over de ervaring van de klant in bijvoorbeeld je winkel of je webshop, maar over het gehele plaatje. Alle ervaringen die een klant heeft met jouw merk moeten overal hetzelfde zijn.

Offline en online shoppen hebben beiden hun voor- en nadelen, maar werken het beste als ze met elkaar samenwerken.

Verschil Omnichannel en Multichannel

Om de kracht van omnichannel beter te begrijpen, is het belangrijk om te weten in welke mate omnichannel verschilt met multichannel.

Multichannel

Bij multichannel hebben de klanten de keuze tussen enkele kanalen die niet direct op elkaar zijn afgestemd. In dit geval bepaalt een bedrijf voor de klant welk kanaal het beste bij hun klantervaring past.

Omnichannel

Bij omnichannel maakt het niet uit welk kanaal de klant kiest. Alle verschillende kanalen zijn goed op elkaar afgestemd. De klant bepaalt in dit geval zelf welk kanaal hij wil gebruiken. De verschillende kanalen draaien in dit voorbeeld als het ware om de klant heen. De klant kan zelf bepalen welk kanaal zijn of haar voorkeur krijgt.

Het gemak van een omnichannel oplossing

Een omnichannel oplossing biedt een naadloze, continue klantervaring over elk mogelijk kanaal die een klant wenst te gebruiken om te winkelen. Met een omnichannel oplossing heeft de klant de mogelijkheid op elk product op elk moment op zijn gekozen kanaal te krijgen. Welke oplossingen zijn er dan?

Kassasysteem

SW-Retail levert gebruiksvriendelijke kassasystemen voor alle branches. Fysieke winkels worden moeiteloos gekoppeld aan webshops en dankzij de webshop koppeling heb je altijd en overal inzicht in actuele cijfers. Of het nu gaat om voorraadbeheer of verkoopcijfers.

Voorraadbeheer

Met ons kassasysteem met voorraadbeheer helpen wij je aan een vlekkeloos functionerende backoffice. We stellen jou met het voorraadbeheersysteem in staat alle voorraad- en ordergegevens op een eenvoudige manier te beheren. Webshop De webshop software draait op onze krachtige servers. Daarnaast is je webshop volledig veilig door middel van een SSL certificaat en compleet met payment provider en verzendorganisatie. Alle onderdelen van je webshop zijn zo handig geïntegreerd in één systeem.

Heb je al één of meer fysieke winkels? Onze webshop software sluit daar prima bij aan. Nog niet uitgekeken naar de mogelijkheden die wij je kunnen bieden? Kijk dan eens bij al onze oplossingen.