Foto de Boer is een begrip in Volendam. Sinds 1925 maakt het bijzondere foto’s van families, toeristen en beroemdheden in traditionele Volendamse klederdracht. Daarnaast verkopen ze typisch Volendamse souvenirs. Na bijna een eeuw herinneringen verkopen, werd het tijd voor een nieuw kassasysteem.
Volgens winkeleigenaar Geeske de Jong is er veel veranderd sinds de implementatie van het nieuwe systeem. “We werkten altijd met zo’n ‘rakketak-kassa’”, begint De Jong gekscherend. “We moesten alles handmatig aanslaan. Nu hebben we scankassa’s, waardoor je veel accurater bent in het aanslaan van gekochte artikelen. Dit bespaart ons veel tijd.”
Slimmer
Met het nieuwe kassasysteem is Foto de Boer een ‘slimmer’ bedrijf geworden. “Alle aankopen worden nu opgeslagen in de cloud”, vertelt Geeske de Jong trots. “Omdat we rapportages kunnen draaien vanuit de cloud, weten we precies waar de omzet vandaan komt. We zien ook welke artikelen het goed doen en welke niet. Voor iedere winkel kun je daardoor veel slimmer en doordachter je inkoopstrategie bepalen en inrichten.”
Eenvoud en rust
Voor het vinden van een geschikt systeem bepaalde één essentiële wens of de digitale omslag zou slagen: maak het simpel. “We hebben in de winkels personeel dat helemaal gewend is aan de oude kassa’s. We zochten daarom naar een systeem met weinig ‘poespas’. Een systeem dat iedereen in de winkel begrijpt.”
De keuze voor SW-Retail was snel gemaakt. “We hadden meerdere leveranciers gevraagd met een voorstel te komen. Bijna allemaal kwamen ze met een systeem dat rijk was aan veel kleuren en opties. SW-Retail daarentegen sprong er met kop en schouders bovenuit. Ze hebben een systeem dat rustig is voor het oog en alleen datgene doet wat je nodig hebt. Iedereen in de winkel had het systeem binnen een week onder de knie.”
De meerwaarde van SW-Retail
In SW-Retail vond Foto de Boer een partij waar snelheid en service hand in hand gaan. “Ik was echt onder de indruk van hun denksnelheid en inlevingsvermogen. In het begin hadden we bijvoorbeeld wat pech met opstarten. SW-Retail was daar verder niet debet aan. Toch stonden ze ons vliegensvlug met een erg groot verantwoordelijkheidsgevoel te woord. En dat ondanks de ‘dommige’ vragen die we soms hadden!”