Waarom zou je wel of niet een webshop beginnen? De voor- en nadelen

Zou jij wel een webshop willen beginnen? Dan ben je niet de enige! Het aantal webshops in Nederland stijgt elk jaar weer enorm. Ook doet men steeds meer online aankopen in Nederland. Niet zo gek dus dat het online aanbod continu groter wordt. Maar is het nou echt zo aantrekkelijk om zelf een webshop te starten? Wij zetten een paar voor- en nadelen van een webshop voor je op een rij. De conclusie? Die mag je zelf trekken.

Eerst de voordelen van een webshop. Waar word je wel blij van als je een webshop start?

Geen winkelruimte nodig

Dit voordeel spreekt aardig voor zich. Als je alleen online verkoopt, heb je ook alleen online een winkel nodig. Het huren of kopen van een ruimte om klanten te ontvangen is dus niet nodig. Wat betreft je voorraad is het een ander verhaal. Afhankelijk van wat je verkoopt en wilt, kan het een idee zijn om wel een magazijn in te richten.

Snel en goedkoop opgezet

Het niet hoeven huren of kopen van een ruimte maakt ook dat het starten van een webshop goedkoper is. En met de webshop software van tegenwoordig heb je zo een webshop staan voor niet al teveel geld!

Uitgebreid assortiment mogelijk

De producten in je webshop hoef je niet altijd op voorraad te hebben liggen. Hierdoor kun je wel een groot assortiment aan producten aanbieden, zonder dat je veel opslagruimte nodig hebt. Daarnaast is een nieuw product ook zo toegevoegd in je webshop.

24/7 open voor klanten

Gebonden aan openingstijden? Nee, hoor! Jouw webshop is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar voor bestellingen. Ook mensen die overdag werken en dus niet bij jouw fysieke winkel zouden langsgaan, kunnen bij jou shoppen.

De baas bepaalt, oftewel jijzelf

Dat brengt ons op het volgende punt: de verwerking en verzending van de bestellingen doe jij wanneer het jou uitkomt. Gewoon vanuit huis en geen verplichte 9 tot 5 werktijden, maar flexibel en door jouzelf ingericht.

Meer bereik dan alleen lokaal

Met een webshop ben je ook niet gebonden aan de lokale omgeving zoals bij een fysieke winkel. Vanuit heel Nederland kan men in jouw webshop bestellingen plaatsen. En als je wilt, kun je zelfs internationaal gaan!

Gemakkelijker aanvullende marketing

Bekijkt een klant product A in je webshop? Doe aan cross selling: onder verwante producten promoot je direct product B, C en D. Klanten schrijven zich in voor de nieuwsbrief? Je stuurt ze gemakkelijk updates en aanbiedingen toe. Meer weten over je webshopbezoekers? Met tools als Google Analytics ontdek je waar je kunt optimaliseren.

Een webshop kan op sommige punten ook minder voordelig uitpakken. Wat zou je eventueel kunnen hinderen bij het starten van een webshop?

Enorm veel concurrentie

Het aantal webshops blijft stijgen, dus het lijkt een goede zet om er ook één te beginnen. Hierdoor neemt de concurrentie echter ook toe. Je moet er dus wel zeker van zijn dat jouw product onderscheidend genoeg is.

Inrichten van een webshop kost tijd en/of geld

Waar in een fysieke winkel de producten direct zichtbaar zijn, moet je voor een webshop aantrekkelijke productfoto’s en omschrijvingen hebben. Dit kun je zelf doen, wat tijd kost. Of je kunt het laten doen, wat vaak weer geld kost. Geen onoverbrugbaar nadeel, maar wel één om goed over na te denken.

Voldoende zelfdiscipline?

Ja, die vrijheid en flexibiliteit die je als eigen baas hebt zijn lekker. Het wordt echter een valkuil als je daar te ver in doorgaat. Een wasje draaien hier, even boodschappen doen daar, oeh leuke filmpjes op sociale media. En weg is je dag! Zet jezelf dus daadwerkelijk aan het werk met bijvoorbeeld een werkplanning. Een webshop draait namelijk niet vanzelf.

Geen vast inkomen

Een succesvolle webshop brengt wel geld in het laatje, maar dit is niet vanzelfsprekend. Vooral in het begin. Webshops worden daarom vaak naast een vaste baan gestart tot het voldoende oplevert. Van een vast inkomen ben je echter nooit zeker. Ook zul je als eigen ondernemer zelf verzekeringen moeten afsluiten voor ziekte of verlies.

Tijd- en geldrovende onderdelen

Vergeet niet: ook al vermijd je huur- of koopkosten voor een bedrijfspand, je hebt wel distributiekosten. Afhankelijk van hoe je dit hebt geregeld, kunnen deze hoog uitvallen. Daarnaast kun je aardig wat kwijt zijn aan de marketing van je webshop, zowel tijd als geld. En je wilt natuurlijk dat het zo min mogelijk nodig is, maar je zult waarschijnlijk ook zelf bereikbaar moeten zijn als klantenservice.

Overtuigen de voordelen van een webshop je genoeg en denk je de nadelen te weten overbruggen? Ga ervoor!